In 2016 deed Daniël Maas mee met ZomerOndernemer in Rotterdam. Gelukkig is hij ZomerOndernemer niet uit het oog verloren, want hij is lid geworden van onze alumnivereniging. Wij vroegen hem onder andere waarom hij is gaan ondernemen, wat zijn bedrijf uniek maakt en hoe hij zijn netwerk onderhoudt.

Wie ben je en waarom ben je gaan ondernemen?

Mijn naam is Daniël Maas en met mijn bedrijf Mproved maak ik bedrijven beter. Al jaren ben ik bezig met het uitwerken van ideeën, in allerlei branches. Van coupon kaarten voor lokale winkeliers tot online marketing voor webwinkels. Geen branche was voor mij te gek. Met een aantal concepten heb ik geld verdiend, maar de meeste ideeën liepen op niets uit. Ik had het gevoel alsof ik heel veel verschillende dingen aan het doen was en dat ik juist moest specialiseren. Tot ik erachter kwam dat ik eigenlijk al steeds hetzelfde deed. Namelijk het opzetten van bedrijven en het uitwerken van concepten door middel van klantinzichten. Ik had voor mijzelf een mindset ontwikkeld van constante leergierigheid. Het opzetten van een bedrijf is al een hele opgave, laat staan als je dat alleen doet. Daarom wil ik met Mproved ondernemers helpen om hun bedrijven beter te maken.

Wat maakt jouw bedrijf en/of product uniek?

Ik heb ervaring opgebouwd in het starten van bedrijven, uitvoeren van klantinterviews en het proces van investeringen ophalen. Daarnaast heb ik veel geleerd vanuit mijn vorige bedrijfsideeën en de opdrachten waar ik aan heb gewerkt. Waar ik eerst dacht dat ik moest focussen, is nu juist de diversiteit van mijn skills en kennis mijn grootste meerwaarde. In een onderneming heb je namelijk meer dan één expertise nodig. Met mijn diverse kennis en ervaring overzie ik snel wat een bedrijf nodig heeft en speel ik daar op in.

Hoe onderhoud je jouw netwerk en breid je het uit?

Voor mij betekent netwerken het opbouwen en onderhouden van relaties. Dat doe ik door een meerwaarde te leveren aan de mensen in mijn netwerk. Zo heb ik verschillende mensen geholpen aan een baan en breng ik ondernemers samen om samenwerkingen te verkennen. Netwerkevenementen spelen voor mij een belangrijke rol. Eigenlijk zie ik elke bijeenkomst van mensen als een mogelijkheid om nieuwe mensen te leren kennen en bestaande relaties te onderhouden.

Online media gebruik ik vooral als conversation starter. Zelf post ik over zaken waar ik aan werk, mijlpalen die ik kan vieren of als ik specifieke vragen heb (voor mijzelf of voor anderen). Daarnaast vind ik het een goede manier om up to date te blijven en om het gesprek weer aan te gaan met mijn relaties.

Tenslotte organiseer ik zelf ook netwerkevenementen, om mensen die wat voor elkaar kunnen betekenen bij elkaar te brengen. Dit wil ik vaker doen, omdat ik zie dat het waardevol is en dat mensen in mijn netwerk hier voor openstaan. Momenteel ben ik bezig met de voorbereiding van een volgend evenement, met als thema food, influencers en social media. De datum en locatie hiervoor zijn nog niet bekend.

Wat zou je een startende ondernemer willen meegeven?

Het belangrijkste wat je moet doen als startende ondernemer is starten. Bouw dat bedrijf, bel die potentiële klant, ga naar netwerkevenementen! Neem initiatief, want niemand anders heeft een groter belang bij jouw succes dan jijzelf.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres word niet gepubliceerd.Required fields are marked *